Hvordan jeg optimaliserer nettsiden din

Jeg legger inn metadata, dvs en tittel og en beskrivelse for hver av sidene på hjemmesiden din. Dette er det du ser om du søker på Google. Siden det er det første man ser av informasjon om nettsiden din, er det lurt å gjøre denne teksten så beskrivende og fengende som mulig.

 

Jeg sender inn et områdekart/sitemap over hjemmesiden din, på Google- og Bing webmastertools.

Et områdekart/sitemap er en oversikt over alle sidene til nettstedet ditt, og det legges inn for at Google og Bing skal vite om dem og liste dem.

 Deretter ber jeg Google og Bing om å indeksere sidene på hjemmesiden din.

Det er ikke sikkert at Google vil vise alle sidene på nettstedet ditt, og at noen blir midlertidig fjernet.  Det kan ha mange årsaker, som at den er lite besøkt, bryter med Googles retningslinjer, mangler nødvendig meta data , lite innhold osv.

Det er ingen grunn til panikk dersom noen av sidene ikke vises.  Men, det du kan gjøre for å få Google til å liste sidene dine, er å stadig gjøre små endringer på nettsiden.  Da "pinges" Google på nytt og minnes på at siden finnes og er klar til å listes på nytt.

 

Jeg legger inn en sporingskode fra Bing webmastertools og Google webmastertools på hjemmesiden din.

GoogleWebmaster Tools er den primære mekanismen for at Google kan kommunisere med webansvarlige og hjelper deg med å varsle deg om problemer med nettstedet ditt

Når de finner noe, mottar webansvarlig en epost om hva som bør rettes opp.

 

Jeg bygger hjemmesiden din så brukervennlig som mulig, slik at besøkende raskt kan finne det de leter etter.

Det vil si at jeg bygger hovedmenyen slik at innholdet på nettstedet kommer tydelig frem.  Videre når besøkende scroller nedover siden, må de viktigste punktene presenteres og oppfordre den besøkende til å klikke på knappen eller boksen for å få mer informasjon.

Kontaktinformasjon er også viktig å finne raskt uten å måtte lete rundt.

 

Dersom du har en Facebook, Twitter eller instagram side, linker jeg til og fra disse,.

Jeg legger inn deleknapper som er godt synlig, slik at det blir enkelt å dele siden med andre på sosiale media. Videre legger jeg inn Facebook og-tags, dvs informasjon og bilde som blir synlig på Facebook når noen deler nettsiden din.

  

Jeg optimaliserer bildene på nettsiden din, så de ikke er større eller tyngre enn de burde. Det reduserer tiden det tar å laste opp en side i søkemotoren.  Store bilder tar lenger tid, og det er derfor viktig å forsøke å redusere dem så mye som mulig.  En side som laster sent fører til at du mister besøkende, da ingen har tid eller lyst til å sitte å vente på at den laster ferdig.  

Det er mye mer man kan gjøre for å optimalisere en nettside. Du kan betale noen for å optimalisere den for deg, men hvor nødvendig det er, er det delte meninger om.  Min holdning er at det beste du kan gjøre er å rett slett å ha mye og relevant innhold på nettsiden.  Mer innhold betyr flere ord og søke termer som siden kan bli funnet for, noe som igjen fører til flere besøkende.  

En aktiv nettside står alltid høyere i kurs hos Google, enn en statisk side som aldri blir videreutviklet.