Søkemotor optimalisering - SEO

SEO handler om å optimalisere nettsiden din slik at den får best mulig synlighet i Googles søkeresultater. Selv om det aldri kan garanteres at din side havner på første side i Google, finnes det flere strategier som øker sjansene for en høy rangering.

Når noen gjør et søk på Google, får de opp en liste med lenker. Hver lenke består av en tittel, en nettadresse og en beskrivende tekst.. Dette kalles for metadata. Disse elementene er avgjørende for om brukeren velger å klikke seg inn på nettopp din nettside. Derfor er det viktig at både tittel og beskrivelse er relevante for innholdet på siden, og at de ikke er for lange.

Når jeg utformer nettsiden din, legger jeg inn både metatittel og metabeskrivelse for hver enkelt side. Skulle du ønske å endre disse senere, er det alltid mulig å gjøre justeringer. Merk at det kan ta litt tid før endringene blir synlige i Googles søkeresultater, avhengig av hvor raskt Google oppdaterer. Om du ikke ser endringene umiddelbart, er det altså helt normalt—her gjelder det bare å smøre seg med litt tålmodighet.

Hva Google skriver om SEO

Her kan du lese hva Google selv skriver om søkemotoroptimalisering. https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/seo-starter-guide#promoting

Nøkkelord / søkeord

For best mulig resultat bør du bruke det mest beskrivende ordet eller setningen—hovednøkkelordet—helt først i både tittel og beskrivelse. Hovednøkkelordet bør også gjentas fire til fem ganger i brødteksten på selve siden. Dette hjelper både søkemotorene og brukerne med å forstå hva siden handler om.

Å velge riktige søkeord for nettsiden din er et grunnleggende skritt for vellykket SEO. Her er en veiledning for å komme i gang:

1. Forstå målgruppen og målene dine:

  • Tenk over hva din ideelle besøkende ville skrevet inn i Google for å finne dine produkter, tjenester eller informasjon.
  • Vurder deres behov, utfordringer og hvilket språk/de begrepene de bruker.

2. Start med idémyldring:

  • Lag en liste over de viktigste temaene/tjenestene produktene selskapet ditt tilbyr.
  • Under hvert tema, noter ned potensielle søkeord og fraser brukerne kunne brukt.

3. Bruk verktøy for søkeordanalyse:
Både gratis og betalte verktøy kan hjelpe deg med å finne relevante søkeord og vurdere potensialet deres, for eksempel:

  • Google Keyword Planner (gratis med Google Ads-konto)
  • Ubersuggest
  • Ahrefs, SEMrush, Moz (betalte løsninger)
  • Google Søkesuggester (se hva Google foreslår når du begynner å skrive inn et søk)
  • AnswerThePublic

4. Analyser for relevans, volum og konkurranse:
For hvert søkeord bør du vurdere:

  • Relevans: Er det direkte relevant for innholdet ditt og målgruppen?
  • Søkevolum: Hvor mange søker på dette ordet hver måned?
  • Konkurranse/Vanskelighetsgrad: Hvor mange og hvor sterke nettsider konkurrerer om dette søkeordet?

5. Velg en blanding av søkeord:

  • Korte og generelle søkeord: f.eks. "sko"
  • Langhale-søkeord (mer spesifikke, ofte 3+ ord): f.eks. "vanntette tursko for menn"

Langhale-søkeord er ofte mer spesifikke og har lavere konkurranse, noe som gjør dem ideelle for nye eller nisjesider.

Hvor mange søkeord bør du fokusere på?

  • Per side:
    Hver side bør ha ett hovedsøkeord, samt et par nært beslektede søkeord.
  • For hele nettstedet:
    Det finnes ingen fast grense, men kvalitet er viktigere enn antall. En god tommelfingerregel for små bedrifter eller nye nettsteder er å starte med 10–20 hovedsøkeord fordelt på de viktigste sidene, og utvide etter hvert som du legger til mer innhold.

Noen praktiske tips:

  • Tildel hvert hovedsøkeord til én spesifikk side (unngå å la flere sider konkurrere om det samme søkeordet).
  • Bruk naturlige variasjoner og synonymer i teksten din.
  • Gå jevnlig gjennom og oppdater søkeordene etter hvert som trender og søkevaner endrer seg.

Behov for en nettside eller en logo?
Kontakt meg for et uforpliktende tilbud

Jeg er hørselshemmet.
Derfor kan det være litt vanskelig for meg å høre hva du sier i telefonen. Så kontakt meg helst via kontaktskjema, send meg en epost eller chat.

Send meg en melding

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.