Det finnes i dag et stort antall leverandører som tilbyr webhotell på egne servere, og tjenestene de tilbyr i tillegg varierer mye. Dette kan for eksempel være nettstedbygger, e-posttjenester, webdesign, domeneregistrering og lignende.
Valg av webhotell for din nettside styres som regel av den som utvikler eller designer nettsiden din. Går du til et større webdesignfirma med egne servere, vil nettsiden din ofte bli plassert hos dem.
Når jeg utvikler nettsiden din, legger jeg vekt på å finne det webhotell eller hostingtjeneste som passer best til den løsningen vi har blitt enige om. Noen publiseringssystemer (CMS) leveres med tilhørende webhotell, mens andre løsninger fordrer at CMS og webhotell håndteres separat. For eksempel krever en nettside laget i WordPress et eksternt webhotell, mens alt er inkludert om vi velger å bygge siden i Webflow.
Hvor bra et webhotell er, baserer seg på flere faktorer, men elementer som sikkerhet, brukervennlighet og pris er spesielt viktige. Som webdesigner foretrekker jeg webhotell hvor jeg selv kan administrere innstillinger som DNS og navneservere, da dette gjør prosessen med å publisere siden både raskere og enklere. Enkelte leverandører tilbyr ikke denne fleksibiliteten, og endringer må da gjøres via dem.
For meg er det også viktig å kunne opprette en midlertidig nettadresse (URL) mens nettsiden er under utvikling. Dersom du allerede har en eksisterende nettside, gjør dette det mulig å ha nettsiden tilgjengelig uten nedetid frem til den nye er ferdig og klar til lansering. På den måten kan dine besøkende alltid finne deg på nett.
En viktig faktor når man velger webhotell, er kvaliteten på support og kundeservice. Uforutsette problemer kan oppstå, enten det gjelder tekniske utfordringer, sikkerhetsoppdateringer eller andre spørsmål rundt driften av nettsiden din. Jeg prioriterer leverandører som tilbyr rask og profesjonell support, helst døgnåpen, slik at eventuelle problemer kan løses så effektivt som mulig. God support gir både deg som kunde, og meg som webdesigner, en ekstra trygghet i hverdagen.
Et viktig verktøy hos mange webhotellleverandører er cPanel. Dette er et brukervennlig kontrollpanel som gir deg enkel tilgang til å administrere alt fra e-postkontoer, databaser, domener og sikkerhetskopier, til filhåndtering og SSL-sertifikater. Med cPanel får både jeg som webdesigner og du som kunde god oversikt og kontroll, og det er enkelt å gjøre nødvendige tilpasninger uten å måtte involvere support på småjusteringer. Mange opplever at tjenester med cPanel gjør hverdagen enklere og mer oversiktlig når det gjelder vedlikehold av nettsiden.
Det er utrolig frustrerende når du plutselig ikke kommer deg inn på WordPress-siden din. Kanskje har du glemt passordet, kanskje er det noe galt med serveren, eller det kan hende en plugin har skapt trøbbel. Uansett årsak, så finnes det heldigvis flere ting du kan prøve før du gir opp!
Start gjerne med “Glemt passord?”-funksjonen på innloggingssiden. Det løser ofte problemet raskt. Hvis det ikke hjelper, har du muligheten til å tilbakestille passordet direkte i databasen via cPanel og phpMyAdmin. Jeg vet det kan høres litt teknisk ut, men det er faktisk ganske rett frem om du følger veiledningene som finnes på nettet.
Noen ganger kan en plugin være synderen. Da kan det hjelpe å deaktivere alle plugins midlertidig. Det får du også gjort via cPanel hvis du har tilgang til filene på serveren.
Skulle ingenting av dette hjelpe, ikke gi opp! Det kan være serveren har noen problemer du ikke får løst selv. Da er det bare å ta kontakt med kundesupport hos webhotellet ditt. De er vant til slike henvendelser og hjelper deg gjerne videre – uansett hvor komplisert feilen virker.